Magnesium en vitamine D

Magnesium en vitamine D: wat hebben ze met elkaar te maken?

Magnesium en vitamine D worden vaak samen genoemd. Hoewel er wezenlijke verschillen tussen de twee zijn, hebben ze echter ook een sterke wisselwerking. Kunnen magnesium en vitamine D dan helemaal niet zonder elkaar? Wellicht gaat dat te ver om te zeggen, maar in blog gaan we wel toelichten waar ze elkaar versterken.

Wat doet magnesium ook alweer?

Voordat we ingaan op de wisselwerking van magnesium met vitamine D, kijken we eerst kort naar de afzonderlijke functies van het mineraal en de vitamine.

Als eerste magnesium: wat doet dit ook alweer in je lichaam? Samengevat komt dit op het volgende neer: magnesium is een essentieel mineraal dat tal van cruciale functies in het menselijk lichaam vervult. Het speelt een sleutelrol bij de activatie van enzymen die betrokken zijn bij de stofwisseling, waaronder ook de energieproductie. Ook is het essentieel voor de overdracht van zenuwimpulsen, spiercontracties en ontspanning, evenals de synthese van DNA, RNA en eiwitten. Verder is het betrokken bij de regulatie van de bloeddruk, ondersteunt een gezonde botstructuur en heeft invloed op de balans van andere mineralen zoals calcium en kalium. Dat het een essentieel mineraal is betekent niet alleen dat het een belangrijk stofje is, maar essentieel slaat in dit geval ook op het feit dat het niet door het lichaam zelf aangemaakt wordt. Het is dus ‘essentieel’ om het via de voeding binnen te krijgen.

Nog meer weten? Lees dan ons blog ‘Wat doet magnesium?’.

Wat doet vitamine D in ons lichaam?

En dan vitamine D: welke rol heeft het in ons lichaam? Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, die onder andere nodig is om calcium uit de voeding op te nemen. (Daar is al het eerste samenwerkingsmechanisme met magnesium zichtbaar, namelijk de calcium-magnesium balans in de spieren). Heel strikt genomen is vitamine D trouwens géén vitamine. Vitaminen kunnen namelijk alleen uit voeding worden gehaald, terwijl vitamine D door het lichaam zelf aangemaakt kan worden. Het is een groepsnaam voor in vetoplosbare prohormonen, oftewel voorlopers van hormonen die nodig zijn voor de werking van ons lichaam.

D vitaminen zijn belangrijk voor het behoud van stevige botten en tanden en ze spelen een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Leuk weetje: je lichaam kan vitamine D aanmaken onder invloed van zonlicht en je kunt het uit voeding halen. Daarover later meer.

Vitamine D tekort

Voor vitamine D geldt iets vergelijkbaars als magnesium als het gaat om ontstane tekorten. Doordat de kwaliteit van ons voedsel in vergelijking tot, zeg, eeuwen geleden, slechter is geworden, zit er steeds minder en minder goede vitamine D in ons voedsel. Daar komt bij dat ons leven in diezelfde periode meer verplaatst is van buiten naar binnen. De kans is zelfs groot dat je dit blog leest op je laptop op kantoor! Dit feit is belangrijk om te beseffen, omdat zo’n 90% van de dagelijkse vitamine D behoefte van ons lichaam wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Er kunnen echter meer redenen zijn waardoor je een vitamine D tekort hebt:

  • Je bent op leeftijd; oudere mensen maken minder vitamine D aan.
  • Het is winter; de zon is minder sterk, waardoor je minder vitamine D aanmaakt.
  • Je volgt een bepaald dieet die, los van de kwaliteit van voedsel, weinig vitamine D bevat.
  • Je hebt een getinte of donkere huid; deze huidtypen maken minder vitamine D aan.

Je ziet dat het voor de hand liggende redenen zijn, die ervoor kunnen zorgen dat je een vitamine D tekort oplevert. Het is dus niet ondenkbaar dat jij een tekort hebt. Meer hierover vind je hier.

 

Magnesium en vitamine D: zo werken ze samen

Nu je weet wat de afzonderlijke functies van magnesium en vitamine D zijn, kunnen we het hebben over de wisselwerking van het mineraal en de vitamine.

De relatie van magnesium en vitamine D is als volgt samen te vatten: magnesium werkt als een regulator op de vitamine D huishouding. Ons lichaam heeft magnesium nodig om vitamine D te absorberen en om het efficiënt te laten werken in ons lichaam. Daarbij is het zo dat we meer magnesium nodig hebben, wanneer we extra vitamine D nemen. Op zijn beurt zorgt vitamine D er overigens weer voor dat magnesium beter opgenomen kunnen worden vanuit de voeding. Dit gebeurd voornamelijk in de darmen. Er is dus sprake van een (sterke) wisselwerking tussen de twee! En, net als bij de calcium-magnesium balans, waarover we alles vertellen in ons blog over magnesium voor spieren, moet er sprake zijn van een goede balans: bij een tekort aan de één, kan de ander niet optimaal werken.

Het resultaat van een goede magnesium en vitamine D balans

Duidelijk is nu dat magnesium en vitamine D hun functies optimaal uit kunnen voeren onder invloed van de ander. Balans tussen de twee is de sleutel tot succes. Is er een perfecte balans, dan uit zich dit op verschillende vlakken.

Spieren

Bij een goede balans tussen de twee, werken je spieren optimaal: je spieren kunnen goed samentrekken en vervolgens ontspannen wanneer je dit wilt.

Sporten

De meeste sporten vergen spieractiviteit, dus voor deze sporten geldt het resultaat zoals hierboven beschreven. Bij sport onderscheiden we echter ook nog de categorie denksporten, die veel van je cognitieve vermogen vragen. Ook hier kun je profijt hebben van een goede magnesium en D vitaminen balans. Magnesiumbisglycinaat is namelijk een magnesiumsoort die doordringt tot de hersenen, waardoor het bijdraagt aan geestelijke veerkracht en je leerprestaties. Meer over dit onderwerp vind je in ons blog over sporten en magnesium.

Botten en gebit

Zowel magnesium als ook vitamine D draagt bij tot de instandhouding van sterke botten. Door te zorgen voor een goede balans tussen de twee, zorg je dus voor sterke botten en een sterk gebit. Daar moet natuurlijk wel bij worden gezegd dat naast vitamine D met magnesium meer zaken belangrijk zijn voor een sterk gebit en sterke botten!

Immuunsysteem

Vitamine D staat bekend om zijn bijdrage aan een normale werking van het immuunsysteem. Wederom geldt ook hier weer dat vitamine D zijn functie optimaal kan uitvoeren, wanneer er sprake is van een goede balans met magnesium. Zo ondersteun je je immuunsysteem dus optimaal, wanneer je zorgt voor voldoende magnesium en D vitamines.

 

Hoe kom je aan voldoende vitamine D?

Als je tot hier bent gekomen met het lezen van dit blog, dan weet je inmiddels dat vitamine D belangrijk is voor je gezondheid en al helemaal in combinatie met magnesium biedt het veel gezondheidsvoordelen. Maar hoe kom je aan voldoende vitamine D?

Een groot deel van het antwoord zit in zonlicht. Voor niets gaat de zon op, wordt er weleens gezegd. Maar het is niet helemaal voor niets, want hij gaat onder andere op om jou lichaam van voldoende vitamine D te voorzien.

Helaas zijn we door praktische omstandigheden van het dagelijks leven niet altijd in staat veel zonnestralen te vangen en tijdens de winter wordt dit zelfs extra uitdagend. Goede reden om je voeding dus goed op orde te hebben!

Producten waar veel vitamine D in zit zijn vette vis, eieren, halvarine en margarine. Vul dat aan met de voeding uit ons blog over magnesium en voeding en je bent goed op weg naar een gezonde balans tussen magnesium met vitamine D. Omdat voldoende biologisch beschikbaar magnesium binnenkrijgen via de voeding niet een gemakkelijke opdracht is, is magnesiumsuppletie daarbij aan te raden.

Conclusie

In dit blog hebben we de essentiële rol van magnesium en vitamine D in het lichaam behandeld en heb je inzicht gekregen hoe ze elkaar wederzijds beïnvloeden. Beide spelen een cruciale rol in tal van lichaamsprocessen en het belangrijkste hierbij om te onthouden is dat ze beide optimaal werken wanneer ze in balans aanwezig zijn in het lichaam. Ook een teveel aan magnesium is hierbij onwenselijk. Je kunt je magnesiumgehalte testen met onze checktool als je wilt weten hoe je magnesiumgehalte ervoor staat.

Voldoende zonlicht in combinatie met gezonde voeding en magnesiumsuppletie maakt jouw spieren, botten, gebit en immuunsysteem klaar voor de uitdagingen die het dagelijks leven soms met zich meebrengt!

Betaal mogelijkheden