Welk magnesium is geschikt voor mij?

Steeds meer mensen zijn er van overtuigd dat ze extra magnesium nodig hebben. Maar welk magnesium is het meest geschikt? 

Zechsal werkt met drie magnesiumsoorten - chloride, citraat en bisglycinaat - die alle drie het predicaat “goed tot uitstekend” verdienen qua opname en beschikbaarheid voor het lichaam. Uit de literatuur weten we dat er verschil is in werking en effectiviteit van deze soorten bij bepaalde klachten.

Voordat je een keuze maakt - voor 1 van de soorten of een combinatie - hier alvast wat tips om rekening mee te houden bij het herstellen van je magnesiumbalans:

     •   De benodigde hoeveelheid is persoonlijk en afhankelijk van veel factoren. Je kunt - binnen ruime marges- uitproberen hoeveel van welke soort, wanneer bij je past. De zelfdiagnose-pakketten helpen daarbij.
     •   Je dagelijkse behoefte kan variëren. Veel beweging, stress of medicijngebruik levert bijvoorbeeld een hogere magnesiumbehoefte op.
     •   Magnesium is de dirigent in je lichaam en bepaalt hoe goed andere vitamines en mineralen worden opgenomen of gebruikt.
     •   Overleg bij twijfel altijd met je arts of therapeut.
     •   Verschillende verbindingen naast elkaar: prima!
     •   Eventueel te veel magnesium verlaat op natuurlijke wijze het lichaam via de nieren of door transpiratie.

 

Wil je meer achtergrondinformatie over het waarom? Lees hieronder meer over de literatuur en achtergronden van de verschillende soorten magnesium.

Transdermaal magnesium

Hoewel ook goed opneembaar via het maag/darm systeem wordt magnesiumchloride het meest ingezet bij transdermale opname, de opname via de huid. Deze vorm van suppletie werd al in de antieke oudheid toegepast. De Romeinen gingen al heilzaam baden in de Dode Zee. Het kuren in zoutbronnen bestaat dus al eeuwen en is nog steeds in grote delen van de wereld een erkend onderdeel van welzijn en gezondheid.  

Sinds 2008 is er sprake van een opmars van transdermaal magnesium in de thuissituatie. Dit is te danken aan een combinatie van een aantal factoren:

     •   Publicaties over de superieure biologische beschikbaarheid van transdermaal magnesiumchloride.[1]
     •   Grotere bewustwording over structureel magnesiumtekort bij grote delen van de wereldbevolking.[2]
     •   De exploitatie van magnesiumbronnen voor suppletie.

Dit laatste punt gold al langer voor de Dode Zee en in mindere mate voor de Salt Lakes in de Verenigde Staten. Een grote stimulans ontstond door de beschikbaarheid van het magnesium uit de Zechstein bron vanaf 2008. Dit magnesium chloride, dat al snel het predicaat ‘uit de meest zuivere bron ter wereld’ kreeg, is sindsdien aan een opmars bezig. 

Hoewel er nog steeds geen overtuigend wetenschappelijk bewijs is voor de mate van transdermale opname, omarmen steeds meer mensen dit magnesium en de transdermale opnamevorm. Het feit dat het een zuiver natuurproduct is met, naast een hoog gehalte magnesiumchloride een unieke mix van sporenelementen, helpt hier ongetwijfeld bij. Mogelijk nog belangrijker zijn:

     •   minder kans op maag/darm klachten
     •   de ervaren (directe) werking

Oraal magnesium

Voor oraal gebruik zijn de zogenaamde ‘organische’ vormen dominant in het aanbod. Daarbij is het ‘anorganische’ ion waaraan het magnesium gebonden is, vervangen in een proces door een stof uit de levende natuur, een zuur of een aminozuur. Vanuit deze gefabriceerde verbinding is er vervolgens in pil of poedervorm sprake van een betere opname in het lichaam ten opzichte van de natuurlijke anorganische vormen. Dit met uitzondering van magnesiumchloride en in iets mindere mate magnesiumsulfaat.[3]

De laatste vorm wordt overigens medicinaal (intraveneus) gebruikt. Het gebruik van magnesiumsulfaat in plaats van het meer lichaamseigen magnesiumchloride heeft meer historische dan medisch/biologische redenen.[4]

Binnen de organische vormen voor oraal gebruik is de citraatverbinding één van de oudste en het meest gebruikt. De citrusverbinding is logisch en het effect met name op spieren en gewrichten is goed. Ook zorgt het voor meer energie. Een nadeel is dat er maag-darm problemen kunnen ontstaan.

Dit laatste is minder het geval met magnesium bisglycinaat. Deze bijzondere aminozuurverbinding is zeer goed opneembaar. Bij de werking wordt aan de darm-hersen-as een belangrijke rol toegeschreven. Hierdoor valt te verklaren dat het vooral een positief effect op het geheugen, je concentratie, zenuwstelsel, leervermogen en mentale ontspanning (anti stress)[5].

 

[1] Zie onder andere ‘The magnesium Miracle’ van dr Garolyne Dean en ‘Transdermal Magnesium Therapy’ van dr Mark Sircus. 

[2] J.J. DiNicolantonio, “Subclinical magnesium deficiency: a priciple driver of cardiovascular disease and a public health crisis” Open Heart 2018, 5.1

[3] Schwalfenberg,G.K., Genuis,S.J. “The importance of magnesium in clinical Healthcare” in Scientifica 2017

[4] Durlach,J, ea “Magnesium chloride or magnesium sulfate a genuine question”in Magnesium Research, 2005 18.

[5] Hartle, J.W., ea “Development of a model for In Vitro Comparative absorption of magnesium…”The Faseb journal, april 2016.