Magnesium in voeding

Het mineraal magnesium komt voor in praktisch alle voeding. Als je vermoedt dat je een tekort aan magnesium hebt is het van belang om als eerste naar je voedingspatroon te kijken en meer magnesiumrijke voeding te gebruiken. Lees hier meer over een magnesiumtekort.

Belangrijke bronnen van magnesium

     ♥  groene groenten (spinazie, broccoli, andijvie etc.)
     ♥  volkoren granen
     ♥  noten (vooral walnoten en amandelen)
     ♥  cacao (pure chocolade)
     ♥  schaaldieren

Door diverse oorzaken krijgen veel mensen via het voedsel niet meer voldoende magnesium binnen. De schattingen  over de hoeveelheid mensen ( wereldwijd) met een structureel tekort aan magnesium lopen uiteen van 20 tot 80 %. Als oorzaken voor dit tekort worden uiteenlopende oorzaken aangegeven:

    •   Uitputting van de bodem waardoor er minder magnesium in ons voedsel komt (soms scheelt dit wel factor 5!)
    •   Een verkeerd eetpatroon: zoeter en vetter dan bijvoorbeeld 50 of 100 jaar geleden
    •   Intensief sporten of juist heel weinig bewegen
    •   Veel stress
    •   Medicatiegebruik
    •   Bij veel mensen daalt naarmate we ouder worden het vermogen om magnesium biologisch te absorberen.
    •   Toenemende straling (wordt ook wel electrosmog genoemd)

De verhouding tussen calcium en magnesium

Ook de verhouding tussen calcium en magnesium speelt een rol. Deze twee belangrijke mineralen hebben elkaar nodig - o.a..voor de instandhouding van je botten. Over de ideale verhouding tussen calcium en magnesium is nog wel wat wetenschappelijk debat, maar men is het er wel over eens dat het bij elkaar in de buurt moet liggen. Vaak wordt een verhouding 2 (calcium):1 (magnesium) aangehouden. In met name de westerse wereld is deze verhouding uit het lood ten gunste van calcium. Een teveel aan calcium zou daarbij ook nog eens kannibaliserend werken op het al geringere magnesium.

Deze scheve verhouding tussen calcium en magnesium kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid. Er liggen relaties met tal van zogenaamde welvaartsaandoeningen. Om de ideale balans tussen calcium en magnesium te herstellen via ons voedsel is lastig, want magnesiumrijk voedsel bevat vaak ook veel calcium.  Steeds meer mensen gebruiken daarom supplementen.

Herstellen van de magesiumbalans

Om de super belangrijke balans tussen magnesium en calcium te herstellen hebben we maar 1 keuze: extra magnesium gebruiken! Met magnesiumrijke groente, fruit, noten en granen alleen redden we het niet, want veel magnesiumrijk voedsel bevat ook calcium. De balans wordt alleen hersteld door extra magnesium toe te voegen door middel van suppletie. Met Zechsal kan dit op een natuurlijke manier.