Heb ik een magnesiumtekort?

We hebben voortdurend magnesium nodig...

Magnesium is een natuurlijk mineraal en de grote regelaar in ons lichaam. Magnesium is een zogenaamde ‘life essential’,  een primaire  levensbehoefte,absoluut noodzakelijk om te kunnen bestaan. Net als bij de andere primaire levensbehoeften  - zuurstof en water - verbruiken we voortdurend magnesium en kunnen we geen voorraad aanleggen. Ons lichaam gebruikt  het magnesium dat het nodig heeft en een overschot wordt via de nieren of door transpiratie uitgescheiden. Dit betekent ook dat we moeilijk teveel kunnen krijgen.

Inhoudsopgave

Tekort aan magnesium: uiteenlopende klachten

Een tekort aan magnesium daarentegen ligt wel op de loer en wordt in verband gebracht met allerlei klachten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en osteoporose. Dit met dien verstande dat bij mensen die aan deze ziektes lijden, maar bijvoorbeeld ook auto immuun ziektes, stress en depressie vaker dan gemiddeld een magnesium tekort wordt aangetroffen. Als je meer wilt weten over de relatie tussen een magnesium tekort en ziektes en aandoeningen, lees dan onderstaande artikelen

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25540137/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5637834/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5926493/

Door de European Food and Safety Authoroty (EFSA) zijn de gezondheidsaspecten verwoord in een aantal claims die gebruikt mogen worden door bij verkoop belanghebbende partijen zoals Zechsal.

Magnesium in voeding

Net als bij zuurstof en water moeten we het mineraal magnesium van ‘buiten’ het lichaam halen. Dit gaat via onze voeding. Zo zit magnesium bijvoorbeeld in groene groente, pure chocolade, noten en granen. Jammer genoeg wordt de hoeveelheid magnesium echter steeds minder. Dat heeft te maken met de uitputting van de bodem, waardoor planten onvoldoende mineralen uit de grond opnemen. Dit betekent dat naar schatting 20 tot 80% van de wereldbevolking de dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium niet haalt. Ook onze leefstijl (roken, alcohol, stress) en frequent medicijngebruik kunnen hieraan bijdragen. Zechsal heeft een lijst met medicijnen die hierom bekend staan. Deze kun je opvragen bij de klantenservice. Berucht zijn bijvoorbeeld statines en maagzuurremmers. 

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid

Hoeveel magnesium heeft het lichaam nodig? De dagelijks aanbevolen minimale hoeveelheid (ADH) in Nederland is 350 milligram voor mannen en 300 voor vrouwen. Deze normen verschillen overigens per land en zijn zoals gezegd minimaal. Meer mag en wordt door wetenschappers ook wel wenselijk geacht, zeker als men vanuit een tekort weer in magnesium balans wil komen. Bedenk ook dat inname van magnesium niet gelijk staat aan gebruik. Iedereen is verschillend in de mate waarin magnesium biologisch wordt benut door het lichaam en zeker bij magnesiumsuppletie via pillen (dus los van voeding) is de hoeveelheid magnesium die onbenut weer wordt afgevoerd behoorlijk hoog.

Blijf luisteren naar je eigen lichaam om te bepalen wat jouw dagelijkse behoefte is en welke vorm(en) van suppletie -indien je daartoe besluit- het beste bij jou passen.

Of en zo ja hoeveel extra magnesium jij nodig hebt is moeilijk vast te stellen en van heel veel factoren afhankelijk. De zogenaamde zelfdiagnosepakketten bieden hulp bij het bepalen van jouw persoonlijke behoefte en de voor jou beste invulling daarvan. 


Resultaten Zechsal magnesium check Kans magnesiumtekort op basis van geslacht Kans op een tekort aan magnesium op basis van leeftijd Resultaten magnesium check per provincie Bijna 90% van de bezoekers heeft een (middel)grote kans op een magnesiumtekort

Magnesiumtekort symptomen en/of oorzaken

Spieren

Zonder magnesium zouden onze spieren voortdurend gespannen zijn, met ander woorden: niet meer functioneren. Om de juiste spierwerking te behouden of weer soepel te krijgen is voldoende magnesium belangrijk. (Meer over magnesium en spieren)

Futloos en vermoeidheid

Een magnesiumtekort kan bijdragen aan moeheid en weinig energie. Naast beweging en ontspanning is magnesium onmisbaar voor het aanmaken van energie. (Meer over magnesium en vermoeidheid)

Geestelijke veerkracht 

Gevoelens van somberheid of nutteloosheid hebben ook een biologische component. Hierin speelt magnesium een rol. Mensen met een gezonde magnesiumbalans zijn meer weerbaar tegen deze mentale klachten. Hoe zit dat? (Meer over magnesium en de psychologische functie)

Slapen

Magnesium is een ontspanningsmineraal en nauw betrokken bij de aanmaak van het waak- en slaaphormoon melatonine. Het aanvullen van de magnesiumbalans via een voetbad of met magnesiumolie is een natuurlijk hulpmiddel om te slapen. (Meer over slaap en magnesium)  

Concentratie en geheugen

Extra magnesium draagt bij aan meer ontspanning, meer concentatievermogen, een beter geheugen en dient als natuurlijke ondersteuning bij hyperactiviteit en concentratie (Meer over magnesium en concentratie

Stress

Een magnesiumtekort leidt tot stress en stress is een magnesiumrover, met als gevolg nog meer stress. Extra magnesium kan dus helpen om stress te verminderen. Hoe dat zit lees je in ons artikel over stress en magnesium  

Huidproblemen, jeuk en schilfers

Magnesium is een natuurlijke ondersteuner bij het behouden en herstellen van een normale huidfunctie. Een tekort kan dus vervelende huidproblemen veroorzaken. (Meer over huidproblemen en magnesium

Medicatiegebruik

Veel medicijnen zijn magnesiumrovers en dit kan vervelende complicaties geven. Extra magnesium, opgenomen via de huid, kan deze bijwerkingen aanzienlijk verminderen. (Meer lezen

Regelmatig sporten

Sporters transpireren en verliezen zo allerlei mineralen inclusief magnesium. Juist sporters hebben dus extra magnesium nodig, onder andere voor de aanmaak van ATP, het stofje dat verantwoordelijk is voor de energietransport in ons lichaam (Meer over magnesium voor sporters)   

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is de magnesiumbehoefte 20 tot 40% hoger dan normaal! Veel zwangere vrouwen hebben dan ook baat bij suppletie van extra magnesium, tijdens, maar ook na de zwangerschap.(Meer lezen over magnesium bij zwangerschap

Overgang

Veel hormoonexperts adviseren Zechsal magnesium aan hun cliënten. Het is natuurlijk, ontspant en verlicht en is vaak de missing link bij de aanpak van overgangsklachten. (Magnesium bij de overgang)

Doe onze magnesiumtekort test en kijk of jij een mogelijk tekort aan magnesium hebt!

Hoe krijg je een magnesium tekort?

Er zijn meerdere factoren die een magnesium tekort kunnen veroorzaken. Vaak is er niet één oorzaak aan te wijzen, maar is het een stapeling van factoren

Verkeerde voeding

Een magnesiumrijk dieet bevat veel verse groene groentes, volkoren granen en noten. Maar ook in koffie, en bittere chocolade zit veel magnesium. Belangrijk daarbij is dat binnen het voedingspatroon er een evenwicht tussen magnesium en calciuminname bestaat.  Zeker in de westerse wereld is dit vaak uit balans, waardoor het teveel aan calcium ook nog eens kannibaliserend werkt op het tekort aan magnesium.

Medicatie

Veel soorten medicatie verbruiken magnesium voordat het biologisch gebruikt kan worden in ons lichaam. Wil je weten welke medicijnen van invloed zijn op ons magnesiumgehalte? Vraag de lijst op via info@zechsal.eu

Stress

Stress is een magnesiumslurper en een magnesium tekort veroorzaakt stress. Zo kom je in een neerwaartse spiraal terecht

Beweging

Magnesium maakt energie aan. Hoe meer energie je verbruikt, hoe meer magnesium je nodig hebt. Ook via transpiratievocht verlies je magnesium. Geen wonder dat voor sporters een hogere magnesiuminname wordt aanbevolen.

Mentale inspanning

Ook  mentale inspanning waarbij een hoog beroep wordt gedaan op concentratie en het geheugen vraagt inzet van magnesium. Dus ook voor het eindexamen kan wat extra magnesium nuttig werken.

Fijnstof en electrosmog

Ook hetgeen we inademen en de straling waarmee we ons omgeven hebben volgens sommigen invloed op het magnesiumgehalte. Hoewel hier wetenschappelijk nog discussie overbestaat, kunnen wij ons er wel wat bij voorstellen.

Leeftijd en levensfase

Hoe ouder, hoe moeilijker we in staat zijn om magnesium goed en tijdig in te zetten in ons lichaam. We hebben dan een hogere inname nodig om het magnesium met hetzelfde effect te gebruiken. Ook bij ‘levensfases’ als zwangerschap en overgang is de magnesiumbehoefte hoger.

Genetische aanleg

In samenhang met alle voorgaande punten is onze erfelijke aanleg mede bepalend voor onze magnesiumbalans. De ene mens is van nature beter in staat om zuinig en effectief met magnesium om te gaan. Deze mensen zullen met verder een gezonde levensstijl dan ook minder behoefte hebben aan suppletie, dan de mensen bij de biologische inzet van magnesium in het lichaam, moeizamer verloopt.

Hoe lang duurt het voor magnesium werkt?

Op korte termijn werkt extra magnesium vaak ontspannend. Veel mensen ervaren dat bij stijve of gespannen spieren, maar ook bij stress en onrust is er over het algemeen een vrij snel effect. Dit effect is bovendien directer bij het gebruik via de huid, bijvoorbeeld via een voetenbad of het gebruik van één van de magnesiumgels of de magnesiumolie.

Het effect op de langere termijn, het volledig herstellen van je magnesiumbalans, duurt langer. Soms is er wel maanden van suppletie nodig voordat er sprake is van opwaardering naar een eerder of gewenst niveau. Deze hernieuwde balans kan gepaard gaan met zaken als een betere huidconditie, een goed concentratievermogen of activering van je natuurlijk energie. Een mooi effect kan eveneens zijn dat men minder medicatie nodig heeft.

Heb ik baat bij extra magnesium?

De beste manier om dit te weten is om het gewoon een tijd te proberen. Zechsal heeft hiervoor speciale pakketten ontwikkeld voor drie of zes weken gebruik. Via dagelijks gebruik met behulp van de Zechsal zelfdiagnosepakketten krijg je een goed beeld van de effecten van extra magnesium. Ze worden geleverd met een uitgebreide gebruiksaanwijzing en een checklist. Sommige mensen ervaren direct effect, bij anderen duurt het een tijdje. Zeker bij chronische klachten is het een kwestie van volhouden en adviseren wij een pakket voor 6 weken te kiezen. Na de testperiode heb je een beeld wat het voor je doet! 
Nb. hieronder vindt je een filmpje over het meest gebruikte pakket (van magnesiumolie en badkristallen), voor drie weken gebruik.