Heb ik een magnesiumtekort?

We hebben voortdurend magnesium nodig...

Magnesium is een natuurlijk mineraal en dé grote regelaar in ons lichaam. Zonder magnesium kom je niet ver! Magnesium is de derde levensbehoefte van de mens. Net als bij de eerste twee - zuurstof en water - hebben we voortdurend magnesium nodig. En net als bij zuurstof en water kunnen we geen voorraad in ons lichaam aanleggen: ons lichaam gebruikt wat het nodig heeft en een eventueel overschot wordt via de nieren of door transpiratie uitgescheiden. Dit betekent ook dat we moeilijk teveel in ons lichaam kunnen krijgen.

Inhoudsopgave

Tekort aan magnesium: uiteenlopende klachten

Een tekort aan magnesium daarentegen ligt wel op de loer en draagt bij aan het ontstaan van allerlei klachten en kwalen zoals bijvoorbeeld diabetes type 2, hart- en vaatziekten en osteoporose. Maar ook bijvoorbeeld depressie en gebrek aan energie worden met een tekort aan magnesium in verband gebracht. Je lichaam heeft dus altijd voldoende magnesium nodig! Een belangrijke eigenschap van magnesium is ontspanning. Daar waar calcium zorgt voor het aanspannen van de spieren, zorgt magnesium voor het ontspannen. Kramp bijvoorbeeld, is een acuut tekort aan magnesium. Maar ook bij het bestrijden van stress om of beter te slapen kan magnesium behulpzaam zijn. 

Voeding bevat onvoldoende hoeveelheid magnesium

Net als bij zuurstof en water moeten we het mineraal magnesium van ‘buiten’ het lichaam halen. Dit gaat via onze voeding. Zo zit magnesium bijvoorbeeld in groene groente, pure chocolade, noten en granen. Jammergenoeg wordt de hoeveelheid magnesium echter steeds minder. Dat heeft te maken met de verarming van de bodem, waardoor planten onvoldoende mineralen uit de grond opnemen. Dit betekent dat zo'n 70% (!) van de bevolking de dagellijks aanbevolen hoeveelheid magnesium niet haalt. Ook onze leefstijl (roken, alcohol, stress) en frequent medicijngebruik kunnen een magnesiumtekort veroorzaken. Zechsal heeft een lijst met medicijnen die hierom bekend staan. Deze kun je opvragen bij de klantenservice. Berucht zijn bijvoorbeeld statines en maagzuurremmers. 

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH) magnesium is 350 tot 400 mg. Een betere richtlijn vinden wij die van Dr. Marianne Mousain-Bosc, namelijk 6 mg magnesium per kg lichaamsgewicht. De meeste mensen halen de helft van hun dagelijkse behoefte uit voeding en daarom bevelen wij aan om de helft van de ADH bij te doseren. Let daarbij wel op: ieder mens is uniek en ook de behoefte aan magnesium is dus zeer persoonlijk. Blijf luisteren naar je eigen lichaam om te bepalen wat jouw dagelijkse behoefte is! Zoals eerder gezegd kan een tekort aan magnesium zorgen voor zeer uiteenlopende klachten.Voor veel mensen is wat ze dagelijks binnenkrijgen via voeding onvoldoende en daardoor raakt het ichaam uit balans. Het tekort aan magnesium kan langzaam verder oplopen en langzaamaan meer klachten veroorzaken. Om zeker te zijn dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid haalt is de suppletie van de helft van je ADH gewenst. 

Magnesiumtekort symptomen en/of oorzaken

Pijnlijke spieren

Magnesium speelt een belangrijke rol bij het voorkomen en behandelen van pijnlijke spieren. Het is een natuurlijke hulp bij ontspanning en houdt je spieren soepel. Voorkomt spierpijn bij regelmatig gebruik. (Meer over magnesium en pijnlijke spieren)

Spierkramp

Kramp kan onder andere veroorzaakt worden door een magnesiumtekort. De spieren hebben dan een accuut tekort aan magnesium. Extra magnesium kan helpen om kramp te voorkomen en verhelpen. (Meer over magnesium en spierkramp)

Lusteloosheid of vermoeidheid

Een magnesiumtekort kan zorgen voor lusteloosheid- of vermoeidheidsklachten. Naast beweging en ontspanning is magnesium onmisbaar voor het aanmaken van energie. (Meer over magnesium en vermoeidheid)

Depressiviteit 

Een depressie kan het gevolg zijn van een magnesiumtekort. Het nemen van extra magnesium kan dus bijdragen aan het verminderen van een depressie. Hoe zit dat? (Meer over magnesium en depressiviteit

Hoofdpijn of migraine

Een magnesiumtekort kan verschillende vormen van hoofdpijn veroorzaken. Extra magnesium kan daarom helpen om deze klachten te verminderen. Hoe zit dat precies? (Meer over magnesium en hoofdpijn of migraine)

Slapeloosheid

Magnesium is een ontspanningmineraal en nauw betrokken bij de aanmaak van het waak- en slaaphormoon melatonine. Het aanvullen van het tekort aan magnesium via een voetbad of met magnesiumolie is een natuurlijk hulpmiddel om goed te slapen. (Meer over slaap en magnesium)   

Hartritmestoornissen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met voldoende magnesium minder kans hebben op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Voldoende magnesium is van vitaal belang voor ons hart. (Meer over magnesium en hartritmestoornissen)   

Hyperactiviteit en slechte concentratie

Extra magnesium draagt bij aan meer ontspanning, meer concentatievermogen, een een beter geheugen en dient als natuurlijke ondersteunen bij de behandeling van hyperactiviteit en slechte concentratie (Meer over magnesium en concentratie

Stress

Een magnesiumtekort leidt tot stress en stress is een magnesiumrover, met als gevolg nog meer stress. Extra magnesium kan dus helpen om stress te verminderen. Hoe dat zit lees je in ons artikel over stress en magnesium  

Ruwe huid met jeuk en schilfers

Magnesium is een natuurlijke ondersteuner bij het behouden en herstellen van een normale huidfunctie. Een tekort kan dus vervelende huidproblemen veroorzaken. (Meer over huidproblemen en magnesium

Medicatiegebruik

Veel medicijnen zijn magnesiumrovers en dit kan vervelende complicaties geven. Extra magnesium, opgenomen via de huid, kan deze bijwerkingen aanzienlijk verminderen. (Meer lezen

Regelmatig sporten

Sporters transpireren en verliezen zo allerlei mineralen inclusief magnesium. Juist sporters hebben dus extra magnesium nodig, onder andere voor de aanmaak van ATP, het stofje dat verantwoordelijk is voor de energietransport in ons lichaam (Meer over magnesium voor sporters)   

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is de magnesiumbehoefte 20 tot 40% hoger dan normaal! Extra magnesium helpt bij typische zwangerschapskwaaltjes als harde buiken, krampen en rusteloze benen (Meer lezen over magnesium bij zwangerschap

Overgang

Veel hormoonexperts adviseren Zechsal magnesium aan hun cliënten. Het is natuurlijk, ontspant en verlicht en is vaak de missing link bij de aanpak van overgangsklachten. (Magnesium bij de overgang)

Doe onze magnesiumtekort test en kijk of jij een mogelijk tekort aan magnesium hebt!

Heb ik baat bij extra magnesium?

De beste manier om dit te weten is om het gewoon een tijd te proberen. Zechsal heeft hiervoor een speciaal pakket ontwikkeld voor drie weken gebruik. Via dagelijks gebruik met behulp van het Zechsal zelfdiagnosepakket krijg je een goed beeld van de effecten van extra magnesium. Het wordt geleverd met een uitgebreide gebruiksaanwijzing en een checklist. Sommige mensen ervaren direct effect, bij anderen duurt het een tijdje. Zeker bij chronische klachten is het een kwestie van volhouden! Na drie weken heb je een beeld wat het voor je doet!