Heb ik een magnesium tekort?

 

Magnesium is een natuurlijk mineraal dat ons lichaam nodig heeft. Het mineraal is namelijk de grote regelaar in ons lichaam. Een magnesiumtekort belemmert dan ook het verloop van vele belangrijke processen in het lichaam. Het mineraal is een zogenaamde ‘life essential’, een primaire levensbehoefte die noodzakelijk is om te kunnen bestaan. Net als bij andere primaire levensbehoeften, zoals zuurstof en water, verbruiken we voortdurend magnesium en kunnen we geen voorraad aanleggen. Een magnesiumtekort ontstaat daarom sneller dan je denkt. Ons lichaam gebruikt namelijk de magnesium die het nodig heeft en scheidt het overschot via de nieren en door middel van transpiratie uit. Dit betekent tegelijkertijd ook dat we moeilijk een teveel aan magnesium kunnen krijgen. Wel kan een overschot enkele tijdelijke klachten met zich meebrengen. In dit blog lees je alles over een magnesiumtekort, de symptomen en wat je er aan kunt doen.

Inhoudsopgave

Tekort aan magnesium houdt verband met verschillende klachten

• Magnesiumtekort symptomen

• Magnesiumtekort oorzaken

• Hoe krijg je een magnesiumtekort?

• De dagelijks aanbevolen hoeveelheid

• Hoe lang duurt het voor magnesium werkt?

• Heb ik baat bij extra magnesium?

• FAQ

Tekort aan magnesium: uiteenlopende klachten

Doordat het lichaam magnesium niet op kan slaan in het lichaam, ligt een tekort op de loer. Daarbij wordt een tekort aan het mineraal met allerlei aandoeningen en klachten in verband gebracht volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken. Denk hierbij aan: diabetes type 2, hart- en vaatziekten en osteoporose. Opmerkelijk is ook dat er bij mensen die aan deze ziektes lijden, maar ook bij mensen die aan auto-immuunziektes, stress en depressie lijden, vaker dan gemiddeld een magnesiumtekort wordt aangetroffen. Meer informatie hierover en de relatie tussen een magnesiumtekort en ziektes en aandoeningen kun je vinden in de artikelen onderaan deze pagina(*, **, ***) Het is hierbij goed te weten dat door de European Food and Safety Authority (EFSA) claims zijn verwoord, die door bij verkoop belanghebbende partijen, zoals Zechsal, gebruikt mogen worden.

Magnesium in voeding

Net als bij zuurstof en water moeten we het mineraal magnesium van buiten het lichaam halen. Anders dan zuurstof (en water) moeten we dit uit onze voeding halen. Enkele magnesiumrijke producten die we kunnen eten om het magnesiumgehalte op peil te brengen zijn bijvoorbeeld:

  • Groene groenten, zoals spinazie en boerenkool.
  • Pure chocolade.
  • Noten en zaden, zoals amandelen, walnoten en pompoenpitten.
  • Volle granen, zoals quinoa, havermout en volkoren brood.

Met deze opsomming lijkt het eenvoudig voldoende magnesium binnen te krijgen. De waarheid is echter anders. De hoeveelheid magnesium in onze voeding wordt steeds minder. Dat heeft te maken met de uitputting van de bodem, waardoor planten onvoldoende mineralen uit de grond opnemen. Dit probleem is zelfs zo groot, dat naar schatting zo’n 20 tot 80% van de wereldbevolking de dagelijkse hoeveelheid magnesium niet haalt. Daarnaast spelen leefstijl (roken, drinken en stress) en medicijngebruik ook een belangrijke, negatieve rol. Wil je weten welke medicijnen hier sterk aan bijdragen? Dan heeft Zechsal speciaal voor jou een lijst opgesteld met medicijnen die hierom bekend staan, die je kunt opvragen bij de klantenservice. Berucht zijn bijvoorbeeld statines en maagzuurremmers.

 

Magnesiumtekort symptomen

Een magnesiumtekort is te herkennen aan typische symptomen. Deze symptomen kunnen verschillend van aard zijn en kunnen zich uiten in meerdere aspecten. Hieronder lichten we ze per stuk toe. Belangrijk hierbij is om te beseffen dat een magnesiumtekort een mogelijke oorzaak kán zijn. Herken jij één of meerdere symptomen, dan is het altijd verstandig hierover je (huisarts) te raadplegen.

Spieren

Zonder magnesium zouden onze spieren niet normaal kunnen functioneren. Om de spierfunctie optimaal te laten werken, is voldoende magnesium in het lichaam essentieel. In ons blog over magnesium voor spieren lees je daar alles over.


Ogen

Magnesium helpt de ogen ontspannen, net zoals het helpt bij een normale spierwerking. Wanneer je ogen scherpstellen gebeurt dit met behulp van talloze kleine spiertjes. Merk je dat je zicht minder is dan normaal, dan kan een magnesiumtekort hier mogelijk aan ten grondslag liggen. Een trillend ooglid is tevens een symptoom die veel voorkomt bij een tekort aan het mineraal. Herkenbaar?

Futloos en vermoeidheid

Een magnesiumtekort kan bijdragen aan moeheid en weinig energie. Naast beweging en ontspanning is magnesium onmisbaar voor het aanmaken van energie. We hebben over magnesium en vermoeidheid een apart blog geschreven, waarin je er alles over leest.
Geestelijke veerkracht

Gevoelens van somberheid of nutteloosheid hebben ook een biologische component en hierin speelt magnesium een rol. Is je magnesiumbalans op peil, dan ben je meer weerbaar tegen deze mentale klachten. Voel je je geestelijk minder veerkrachtig, dan kan dit een symptoom zijn die ontstaat na een tekort van het mineraal. Hoe dat zit en wat daar nog meer bij komt kijken lees je in ons blog over magnesium en geestelijke veerkracht.

Slapen

Magnesium en slapen zijn aan elkaar verbonden doordat het mineraal betrokken is bij de aanmaak van het waak- en slaaphormoon melatonine. Slecht kunnen inslapen kan een symptoom zijn van een magnesiumtekort. Het op peil brengen van het magnesiumgehalte kan via die weg bijdragen aan je slaapkwaliteit. In ons blog over magnesium en slapen lees je er nog veel meer over.

Concentratie en geheugen

Magnesium draagt bij aan meer ontspanning, concentratievermogen, een beter geheugen en dient als natuurlijke ondersteuning bij hyperactiviteit. Ervaar je op één van deze vlakken dat je minder presteert dan normaal? Dan kan dit duiden op een slechte magnesiumbalans en helpt aanvullen mogelijk. Meer hierover hebben we geschreven in ons blog over magnesium en concentratie.

Stress

Magnesium lijkt ook een rol te spelen bij stress en dan met name de vorm van stress waarbij de spieren op spanning komen te staan. Heb jij dus vaker dan normaal last van stress in de vorm van spierspanning? Dan kan magnesium suppletie ondersteuning bieden. Hoe dit zit lees je in ons blog over stress en magnesium.

Huidproblemen

Magnesium is een natuurlijke ondersteuner bij het behouden en herstellen van een normale huidfunctie. Een tekort kan dus vervelende huidproblemen veroorzaken. Herken je voor jou onbekende huidproblemen? Dan kan een magnesiumtekort hier een rol in spelen. Je leest er nog meer over in ons blog over magnesium en huidproblemen.

Betaal mogelijkheden