Stress en magnesium

Eén van de eerste dingen die we merken als ons magnesium gehalte structureel beneden peil komt is verkramping. Fysiek in de vorm van spieren die pijnlijk aangespannen blijven, maar ook mentaal in de vorm van onrust of stress. Vaak komen we dan in een neerwaartse spiraal terecht: magnesium tekort veroorzaakt stress, stress slurpt magnesium met als gevolg nog meer stress.

Spanning en magnesium tekort

Biologisch gezien is stress een nuttige korte-termijn reactie op gevaar. Adrenaline en cortisol niveaus schieten omhoog, onze pupillen worden groot, de bloeddruk gaat omhoog en we gaan zweten. We zijn klaar om te vechten of te vluchten. Tegenwoordig is dat gevaar geen leeuw meer, maar een examen, een veeleisende baas, een file, of gewoon ontevredenheid. Simpelweg kun je zeggen dat spanning en stress synoniemen zijn. Soms is spanning prima, het maakt ons alert en vindingrijk, maar als spanning te lang aanhoudt is dit onplezierig én ondermijnend voor onze gezondheid. Door het tekort aan magnesium is de kans op het krijgen van allerlei kwalen en aandoeningen hoger. Zo hebben mensen die leiden aan stress als gevolg van een magnesium tekort een verhoogde kans op depressie, maar ook op diabetes type 2. De eerste stap om weer in magnesiumbalans te komen is een gezond magnesiumrijk voedingspatroon. Bekijk ook dit filmpje over magnesium in voeding.

Soorten stress en relatie met een magnesium tekort

Iedereen heeft wel eens stress. In de onschuldige zin is dit spanning. Soms kan dat behoorlijk hoog oplopen, bijvoorbeeld vlak voor je eerste parachutesprong, maar schadelijk is het niet.

De tweede vorm, frustrerende stress heeft al wat meer biologische oorsprong én ook gevolgen. Als je je meer dan incidenteel ergert aan dingen of personen kan dat (mede) een gevolg zijn van een verhoogde spanningsgraad in je cellen. Een tekort aan magnesium, dat voor de ontspanning in bijvoorbeeld spier- en zenuwcellen zorgt draagt dan in negatieve zin bij aan dit gevoel.

De derde en meest ernstige vorm is chronische stress. De spanning gaat niet weg en het lichaam krijgt onvoldoende rust. Dit kan zich uiten in allerlei klachten, bijvoorbeeld een burn-out.

Bij de oorzaak en de behandeling van chronische stress wordt vaak gekeken naar psycho-sociale factoren, maar er is wel degelijk ook een biologische component. Spanning en ontspanning zijn in ons lichaam hormonale activiteiten en bij de meeste van deze processen is magnesium nodig. Of het nu gaat om de aanmaak van stofjes voor energie, slaap, geluksgevoel of concentratie, magnesium is een essentieel onderdeel en bij een tekort aan magnesium zal ons metabolisme ontregelt raken en onze hormonale huishouding haperen. Dit kan bijdragen aan het chronisch worden van stress.

Welke producten bij stress

Natuurlijk gaat het bij stress niet om magnesium alleen. Regelmatig bewegen, gezond eten en ontspanningsoefeningen of mindfullness helpen om chronische stress te voorkomen of te verhelpen. Gebruik magnesium als een biologische basis voor deze leefstijlaspecten. In de avond een voetenbad met de Zechsal magnesiumkristallen en het dagelijks het gebruik van de cosmetische producten als de magnesium bodycream en de deodorant van Zechsal vormen een prima basis voor ontspanning. Vul het eventueel oraal aan met dagelijk 2 gram magnesium glycinaat.

Aanbevolen producten:

     •   Zechsal zelfdiagnosepakket - Bestel nu!
     •   Magnesiumkristallen voor bad of voetenbad - Bestel nu!
     •   Zechsal ontspanningspakket - Bestel nu!

Wat is Zechsal magnesium?

Zechsal magnesium is een natuurproduct. Het wordt gewonnen vlakbij Veendam, is 250 miljoen jaar oud en komt van 1600 meter diepte. Puur en onaangetast. Het bevat een hoge concentratie magnesiumchloride, aangevuld met een door de natuur samengestelde  uitgebalanceerde hoeveelheid sporenelementen. Vandaar dat velen dit magnesium wereldwijd als superieur bestempelen. Zechsal is gevestigd vlakbij de bron. Daar verwerken en verpakken wij de producten.