Magnesium en kinderen

Leer meer over de toepassing en dosering van magnesium bij kinderen.

Magnesium draagt bij aan (hersen- en zenuwfuncties betrokken bij) concentratie en geestelijke veerkracht en is goed voor het leervermogen. Daarnaast helpt magnesium om energie vrij te maken uit voeding en ondersteunt het daardoor het energieniveau. 

Diverse klinische onderzoeken zijn uitgevoerd rond het toedienen van extra magnesium aan kinderen. Hieronder volgt een lijst met literatuur die je kunt raadplegen als je meer achtergrondinformatie wilt:

     -  ‘Anders denken over Magnesium’, Marianne Mousain-Bosc 2011

     - Journal of the American College of Nutrition, Vol. 23, No. 5, 545S-548S (2004)

     - Eksp Klin Farmakol. 2006 Jan-Feb; 69(1):74-7.

     - Mousain-Bosc M, Roche M, Polge A, et al. Improvement of neurobehavioral disorders in children supplemented with magnesium-vitamin B6. I. Attention deficit hyperactivity disorders. Magnes Res. 2006 Mar;19(1):46-52.

Er zijn verschillende soorten magnesium die voor kinderen geschikt zijn. Hou er wel rekening mee dat kinderen last kunnen krijgen van darmklachten bij orale inname van magnesium. Bij transdermale opname - via de huid - is de kans op darmklachten veel kleiner en de opname door het lichaam optimaal.

Daar staat tegenover dat een product als magnesiumolie vanwege de hoge concentratie zeker bij kinderen kans geeft op huidirritatie en dat is natuurlijk vervelend. Soms is verdunnen met water een optie. Ook wordt het wel in pure vorm onder de voetzolen gebruikt omdat de huid daar minder gevoelig is. Dit werkt bijvoorbeeld prima vóór het slapen gaan.

Ideaal voor het gebruik bij kinderen zijn de baden of voetenbaden met de magnesiumkristallen. Deze zijn prettig in gebruik, uitermate werkzaam en vaak vinden kinderen het heerlijk. Daarnaast kan de lager geconcentreerde, milde bodycream goed worden ingezet bij kinderen. Nb. deze bevat 10% magnesiumolie.

Dosering en gebruik

Een veel gehanteerde richtlijn is minimaal 6 mg magnesium per kg lichaamsgewicht als dagelijkse dosering. Er zijn in Amerika pleidooien vanuit de FDA (Food & Drug Administration) om dit op te hogen naar 8 of 10 mg per kg. Daarbij is het goed om te bedenken dat de behoefte individueel verschillend is en afhankelijk van het voedingspatroon, genetische aanleg, mate van lichaamsbeweging, stress etc. Gelukkig is overdosering van magnesium nauwelijks mogelijk: het lichaam neemt wat het nodig heeft en de rest wordt op natuurlijke wijze weer afgescheiden. Er zijn ook geen belangrijke contra-indicaties, afgezien van ernstige nierproblemen en een zeer lage bloeddruk.

Als voorbeeld en op basis van de richtlijn heeft een gezond kind van 30 kilo dus 180 mg magnesium per dag nodig. Wij gaan er vanuit dat de helft van de magnesiumbehoefte via het voedsel wordt verkregen en raden daarom in dit geval aan om 90 mg extra te gebruiken. Als we dit vertalen naar de verschillende leeftijden, komen we tot de volgende aanbevelingen:

Kinderen van 0-2 jaar

Twee tot drie maal per week een bad (ca. 30 liter water) met circa 100 gram kristallen. Overige dagen smeren met de bodycream, ongeveer drie vingertoppen. Smeren kan overal maar fijne plekken zijn voeten en buik.

Kinderen van 3-6 jaar

Twee tot drie maal per week een voetenbad (3 liter water) met circa 40 gram kristallen of twee maal per week een bad (50 liter water) met 150 á 200 gram kristallen. Overige dagen vier tot vijf vingertoppen bodycream.

Kinderen van 7-12 jaar

Twee tot drie maal per week een voetenbad (3 liter water) met circa 50 gram kristallen of een bad (50 liter water) met 200 tot 250 gram kristallen. Naar hartenlust smeren met de bodycream op de overige dagen of een paar sprays van de magnesiumolie onder de voeten voor het slapen gaan.

Kinderen van 13-16 jaar

De dosering langzaam verhogen naar circa 80 tot 100 gram kristallen voor een voetenbad en 500 gram voor een ligbad. Bodycream onbeperkt smeren en van de magnesiumolie 10 tot 12 sprays per dag gebruiken.

Vanaf 16 jaar kan de dosering voor volwassenen worden gebruikt.

Nb: Hou een bepaalde dosering zeker drie weken vol, kijk wat de resultaten zijn en verhoog of verlaag dan desgewenst de dosering. Hou dat weer een poos vol om te kijken hoe het bevalt. Dagelijks gebruik is van belang omdat het lichaam magnesium niet kan bufferen.