'Het vergeten mineraal'

Magnesium wordt ook wel het vergeten mineraal genoemd

Tip: deze publicatie is hier te downloaden

Van sommige vitaminen en mineralen krijgen we te weinig binnen, zoals magnesium. Dit mineraal speelt een essentiële rol bij honderden processen in ons lijf. Desondanks wordt dit mineraal vaak vergeten.

Magnesium staat in de top drie van stoffen die essentieel zijn voor de mens”, aldus Jaap van Slooten, directeur van Zechsal in Veendam. „Naast water en zuurstof zou ook magnesium iets heel vanzelfsprekends moeten zijn, maar dat is het niet. Er is vanuit de reguliere zorg nog weinig aandacht voor de werking en het belang van dit mineraal. Samen met calcium is het van cruciaal belang voor onder meer ons zenuwstelsel, de bloeddruk en spierwerking. Het is bovendien een ontstresser, het zorgt voor ontspanning in lichaam en geest” Magnesium krijg je via voeding binnen, maar vaak is dat niet voldoende.

Van Slooten: „In de banaan die Björn Borg vroeger in de pauzes van zijn tenniswedstrijden at, zat veel meer magnesium dan in de banaan die Roger Federer tegenwoordig eet. De afname in groenten, bijvoorbeeld wortelen, is in vijftig jaar 75 procent. Dat er minder magnesium in onze voeding zit, heeft te maken met de verarming van de aarde, raffinagetechnieken en bereidingswijze.”

Een tekort aan magnesium kan zich op allerlei manieren manifesteren. Vermoeidheid, hoofdpijn, stijve spieren, kramp, slapeloosheid, rusteloze benen en overmatig transpireren zijn een paar van de aandoeningen waar je last van kunt krijgen. Dat heeft alles te maken met de verhouding tussen calcium en magnesium op celniveau.

Calcium zorgt voor aanspanning van spiercellen en magnesium voor de ontspanning. Als er geen balans tussen die twee mineralen is, kan een teveel aan calcium ertoe leiden dat de spiercellen te veel zijn aangespannen, met alle gevolgen van dien.”

Ook mentaal kunnen zich pro- blemen voordoen, zoals overgevoeligheid, verwarring, depressie en vergeetachtigheid. „Daarnaast is aangetoond dat magnesium voor kinderen met ADHD een natuurlijk alternatief is voor vaak zware medicatie. Daar komt nog bij dat die medicatie het magnesium in het lichaam juist afbreekt”, aldus Van Slooten.

Een veelgebruikte manier om het magnesiumtekort aan te vullen is door pillen of poeders te slikken. „Maar in de maag en het vervolg- traject van de spijsvertering wordt al een groot deel van het magnesi- um afgebroken en dat plas je dus weer uit. Beter is het om magnesium via de huid te laten opnemen, het komt dan veel sneller op de plek waar het moet zijn: in de ruimte tussen de cellen, onze eigen interne oceaan, stelt Van Slooten.

Deze zogeheten ‘interstitiële’ ruimte heeft dezelfde samenstelling als de oersoep en de zee, met als belangrijkste elementen: water, zuurstof en magnesium.

Van Slooten: „Hoewel opname via de huid wetenschappelijk nog wel discussie oplevert, tonen de positieve ervaringen wereldwijd van patiënten, sporters, masseurs, therapeuten en gelukkig ook steeds meer reguliere zorgverleners aan dat het wel degelijk werkt om met je voeten in een magnesiumbadje te zitten, aangedane spieren in te smeren met magnesiumolie of te inhaleren met stoom. Niet voor niks stuurden we vroeger mensen met vage klachten naar de kust om te kuren en te ontspannen, dit vanwege de gezonde, magnesium- rijke zeelucht.

Voedingsmiddelen

De ADH (aanbevolen dagelijkse hoe- veelheid) voor magnesium is 350 mg voor vrouwen en 400 mg voor mannen. Dit zijn minimale hoeveelheden. Behoefte is altijd individueel. Sporters en zwangere vrouwen bijvoorbeeld hebben meer magnesium nodig. Het mineraal zit in diverse voedingsmiddelen zoals bananen, groene groenten, noten, zaden, avocado en donkere chocola.

Wie niet genoeg magnesium denkt binnen te krijgen via voeding, kan supplementen gebruiken. Dat kan oraal (pillen en poeders) en via de huid (vlokken, olie, gel). Er zijn verschillende soorten magnesium. Magnesiumchloride (MgCI2) wordt gezien als de verbinding die het best in het lichaam wordt opgenomen.